denmark-vacation

دانمارک

 (به دانمارکیDanmark) با نام رسمی پادشاهی دانمارک (به دانمارکیKongeriget Danmark) کشوری است در شمال اروپا و پایتخت آن کپنهاگ است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵٫۸ میلیون نفر برآورد شده‌است. زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلّی در این کشور رسمیت دارند. واحد پول این کشور کرون دانمارک است و با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به منطقه یورو نپیوسته‌است. ۸۰٪ مردم دانمارک مسیحی پروتستان هستند.

جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک به‌شمار می‌آیند اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹ به آن‌ها خودگردانی اعطا شده‌است. دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است. پلی دریایی به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند.

دوران کهن

دانمارک از حدود ۱۲٬۵۰۰ سال پیش مسکونی بوده و پیشینه کشاورزی در این سرزمین به ۳۹۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

به باور تاریخدانان، پیش از مهاجرت مردم دانمارکی که گروهی از ژرمن‌ها هستند، قوم دیگری از ژرمن‌ها به نام ژوت‌ها به این منطقه آمده‌بودند و ژوتلند و جزایر پیرامون آن را مسکونی کرده‌بودند. ژوت‌ها به همراه آنگل‌ها و ساکسون‌ها سه قوم نیرومند ژرمن در زمان خود به‌شمار می‌آمدند.

از سده سوم به بعد در این منطقه به مرور سازه‌های دفاعی دانه‌ویرکه ساخته شد و با ظهور شاهان دانمارکی، تلاش‌های ساخت‌وساز در سال ۷۳۷ گسترده‌تر شد. دانمارکی‌ها از سده هشتم تا دهم میلادی به عنوان وایکینگ شناخته می‌شدند. دانمارکی‌ها همراه با نروژی‌ها و سوئدی‌ها به اقصی نقاط اروپا حمله برده و به غارت و تجارت پرداختند. وایکینگ‌های دانمارکی بیشتر در جزایر بریتانیا و غرب اروپا فعالیت داشتند.

سده‌های میانه

به‌سال ۱۳۱۹ و در ۱۵ ژوئن، شاه «والدمار دوّم» دانمارکی که او را فاتح می‌نامیدند در تنگنای بدی گرفتار شده بود. در این وضعیت، اسقف‌های دانمارکی که همراه لشکر جنگی بودند، بر تپه‌ای گرد آمده و به دعا پرداختند. بنا بر داستان‌های در این هنگام، ناگاه ابرها کنار رفتند و پارچهٔ سرخ‌رنگ بزرگی از آسمان به زیر افتاد که صلیب سپید رنگی برآن دیده می‌شد. به قول داستان‌ها این نشانه‌ای عینی از جانب خداوند بود که نشان می‌داد او برای دانمارکی‌ها بخشنده و خیرخواه خواهد بود.

تاریخ روشن و آشکار دانمارک به سده دهم میلادی بازمی‌گردد. در اوایل سده یازدهم کانوت بزرگ فرزند اسون فتوحات زیادی را در اروپا برای دانمارک کسب کرد که از آن جمله انگلستان و نروژ بود.
پس از مرگ کنوت، دانمارک مدت‌ها درگیر کشمکش‌های داخلی بود. در طی سده‌های دوازده و سیزدهم میلادی نیز بر وسعت متصرفات دانمارک افزوده شد و به خاطر وجود پادشاهانی مانند والدمار یکم و دوم بود در قرن چهاردهم والدمار چهارم پادشاه وقت، کوشش‌های زیادی را برای عظمت دانمارک آغاز کرد که تا اندازه‌ای هم به پیشرفت‌هایی نایل آمد ولی سرانجام مغلوب رقبای اروپائیش گردید.

در سال ۱۳۹۷ میلادی پادشاه وقت ملکه مارگریت (دختر والدمار چهارم) اتحادیه کالمار را بین دانمارک و سوئد و نروژ برقرار ساخت. اتحاد با نروژ تا سال ۱۸۱۴ دوام داشت ولی اتحاد با سوئد در سال ۱۵۲۳ پایان یافت. در سال ۱۴۴۸ کریستیان اول به پادشاهی دانمارک رسید. او از خاندان اولندنبورگ بوده و نواحی شلسویگ و هولشتاین (دو ناحیه در جنوب دانمارک که در آن زمان دوک‌نشین آلمانی بودند) را تحت تسلط دانمارک درآورد.

پرندیس

پایتخت دانمارک

کپنهاگ پایتختی پر از افسونِ افسانه های کهن با پیشینه ای غنی است که همچنان مانند دوران کهن،خاندانی پادشاهی بر آن سلطنت می‌کنند. کپنهاگ بزرگترین شهر و همچنین پایتخت کشور دانمارک هست که در قرن دهم میلادی بنا شده و طی سده های بعد به رونق و اهمیت آن افزوده شده است.
پایتخت دانمارک شهری غنی با مناظر طبیعی و تاریخی بکر و پذیرای پناهندگانی از سراسر جهان می باشد. این شهر از لحاظ زندگی کار و رفاه جزو بهترین شهر های دنیا به حساب می آید. ناگفته نماند که کپنهاگ از هوشمند ترین شهر های دنیا نیز هست. 
علاوه بر همه ی این ها کپنهاگ در طول سال های اخیر به یکی از پربازدید ترین و پر جاذبه ترین شهر های دنیا بدل شده و میلیون ها گردشگر در طی سال های متمادی از سراسر دنیا برای لذت بردن از جاذبه های تاریخی،هنری و طبیعت بکر این شهر راهی شبه جزیره اسکاندیناوی می‌شوند.
اکثر ساکنان شهر کپنهاگ اصالت دانمارکی دارند اما با این وجود مهاجرانی از تمام دنیا در این شهر زیبا و دیدنی زندگی می‌کنند.

۱. باغ تیوولی کپنهاگ دانمارک (Tivoli Gardens) مجله علی‌بابا

یکی از جاهای دیدنی شگفت انگیز دانمارک باغ تیوولی است که در شهر کپنهاگ قرار دارد. معمولا اغلب گردشگران بازدید از باغ تیوولی را در برنامه تور کپنهاگ دانمارک می‌گنجانند. قدمت این جاذبه گردشگری دانمارک به سال 1843 باز می‌گردد و جالب است بدانید که تیوولی از جاذبه‌های الهام بخش پارک مفهومی معروف دیزنی لند است. در باغ تیوولی کپنهاگ می‌توانید از جاذبه‌های بسیار متنوعی مثل ترن هوایی، چرخ و فلک و وسایل بازی از این قبیل لذت ببرید؛ همچنین، تئاتر عروسکی، انواع کافه و رستوران، چند باغ، و سالن کنسرت از دیگر امکانات باغ تیوولی کپنهاگ هستند.

پرندیس